راه اندازی ایستگاه ویژه غواصی و کار در اتفاع آتش نشانی مشهد آغاز کار ستاد دهه آخر صفر شهرداری مشهد با محوریت خدمت رسانی به زائران در این ایام قرائت میثاق‌نامه خدمت ۱۷۰۰ دانش‌آموخته علوم پزشکی در حرم امام‌رضا(ع) بایدو فرصتی که زائران از آن سهمی ندارند شهردار مشهد خبر داد: اجرای عملیات تراش و روکش آسفالت بولوارهای نامجو و ارشاد نجات فضای سبز مشهد با آب خاکستری | فضای سبز یاری‌گر منابع آبی آخرین وضعیت خطوط مترو از زبان شهردار مشهد | با تکمیل خطوط متروی مشهد، سرویس‌دهی به زائرانی که با قطار، هواپیما و اتوبوس وارد مشهد می‌شوند، امکان‌پذیر می‌شود ترافیک سنگین در بزرگراه امام‌علی(ع)، میدان امام‌خمینی(ره) و خیابان شیرازی (۱۳ تیر ۱۴۰۳) کیفیت هوای ۴ منطقه کلانشهر مشهد در شرایط «پاک» قرار دارد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۲۰۳۸ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۸ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۱۳ تیر ۱۴۰۳) ویدئو | برقراری تخفیفات نقدی ۲۲ درصدی عوارض پرداخت و پایان کار شهرداری مشهد شهروند خبرنگار | گلایه شهروند از اسراف برق در محله پورسینای مشهد + پاسخ برگزاری مراسم چهلمین روز شهادت رئیس‌جمهور شهید در مشهد + فیلم و عکس آغاز عملیات اجرایی بهسازی و نوسازی گذر تاریخی نوغان مشهد گذری بر تاریخ قدیمی‌ترین هتل مشهد | «پارس» با پنجره‌هایی رو به ارگ قدیم تصادف مرگ‌بار کامیونت با موتورسیکلت در محور چناران-مشهد (۱۱ تیر ۱۴۰۳) صدور بیش از ۱۵۹ هزار مجوز بهره‌برداری از غرف بازار‌های سیار شهرداری مشهد اعلام نرخنامه مصوب عکس پرسنلی اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران مشهد تأمین ۱۰۰ لیتربرثانیه آب موردنیاز فضای سبز مناطق غربی مشهد
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

چرخی در منطقه تاریخی، گردشگری هفت‌حوض|ورزش، طبیعت‌گردی و تاریخ‌خوانی در یک روز

  • کد خبر: ۱۳۱۷۹۴
  • ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
چرخی در منطقه تاریخی، گردشگری هفت‌حوض|ورزش، طبیعت‌گردی و تاریخ‌خوانی در یک روز
هفت‌حوض، همان‌طور که از نامش مشخص است، هفت حوضچه طبیعی آب وجود دارد که در طول قرن‌های گذشته در اثر فرسایش‌های به طور عمده آبی به وجود آمده به صورتی که آب، پس از پر‌شدن یک حوضچه، سرریز کرده و باعث خلق حوضچه‌ای دیگر شده است.

کریمی | شهرآرانیوز؛ هفت‌حوض نام منطقه‌ای کوهستانی و دره‌ای در فاصله حدود هفت کیلومتری در جنوب شرقی شهر مشهد در دل کوه‌های خلج است. برای رسیدن به منطقه هفت‌حوض باید از خیابان خلج واقع در کوی سیدی عبور کنید. با گذر از این خیابان و در مسیر انتهایی آن می‌توانید قهوه‌خانه خلج را ببینید که به‌نوعی قرارگاه کوهنوردان قدیمی مشهد بوده و هست. پس از عبور از قهوه‌خانه و گذر از گردنه‌ای آسفالته که بیش از یک‌و‌نیم کیلومتر طول دارد، مسیر و دشت همواری را می‌توان دید که به منطقه نمونه ملی گردشگری هفت‌حوض منتهی می‌شود.

در این منطقه، همان‌طور که از نامش مشخص است، هفت حوضچه طبیعی آب وجود دارد که در طول قرن‌های گذشته در اثر فرسایش‌های به طور عمده آبی به وجود آمده به صورتی که آب، پس از پر‌شدن یک حوضچه، سرریز کرده و باعث خلق حوضچه‌ای دیگر شده است. در واقع هفت حوض یک منطقه طبیعی با چهار فصل زیباست. کوه‌های سر‌به‌فلک کشیده و سرسبز آن از یک سو و درختان تنومند و پر از شکوفه آن از سویی دیگر، زیبایی دوچندانی در فصل بهار به این منطقه افزوده است.

گل‌های شقایق شکوفه می‌زنند و آب گوارای چشمه جاری که از اشک چشم زلال‌تر است، باعث خنک‌تر‌شدن هوای منطقه می‌شود. در گرمای تابستان و آفتاب سوزناک، می‌توان به ارتفاعات این منطقه پناه برد و از خنکای نسیم تابستانی، هوای مطبوع و پاکیزه و وزش باد در روز بهره برد و به تماشای غوغای ستارگان در دل سیاهی شب به دور از هرگونه آلودگی نوری پرداخت.

هفت حوض حتی در فصل‌های سرد هم زیباست. یعنی دارای پاییزی با برگ‌ریزان رنگارنگ است و خنکای دل‌چسب باد در دل دره و قندیل یخ‌ها در زمستان. لذتی وصف‌ناشدنی دارد تماشای آب‌های جاری شده از صخره‌ها و سنگ‌های آذرین دره هفت‌حوض وقتی تبدیل به قندیل‌های یخی کوچک و بزرگ می‌شود و در انعکاس آفتاب، نور به دره می‌پاشد.

اگر گذرتان به این نقطه از شهر افتاد، در بوستان هفت‌حوض می‌توانید با اقامت در آلاچیق‌های کوهستانی و تماشای بازی کودک دلبندتان در محوطه بازی، اوقات خوشی را برای خود و خانواده‌تان فراهم آورید. همچنین در این منطقه به‌ویژه در اوایل هفته که تعداد گردشگران کمتری مراجعه می‌کنند، فقط صدای جریان آب و آواز دل‌نشین پرندگان به گوش می‌رسد. دره هفت‌حوض مسیری طولانی و مستقیم است. در طول این مسیر، علاوه بر تماشای چشمه‌های طبیعی آب، می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی دیگر همچون چشم‌نوازی سنگ‌های آتش‌فشانی، سنگ‌نگاره‌های تاریخی، پوشش گیاهی، جانوری و پرندگان منطقه و از همه مهم‌تر آرامش وصف‌ناپذیر آن نیز استفاده کنید.

با اینکه منطقه نمونه ملی گردشگری هفت‌حوض یک منطقه بکر و بی‌نظیر از منظر طبیعی است، اما نمی‌توان از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی روستا‌هایی که در مسیر و محور این منطقه وجود دارند، غافل شد. از مهم‌ترین این روستا‌ها می‌توان به روستای «شلگرد» که با وجود سنگ‌نگاره‌های تاریخی فراوان به شهرت رسیده است و همچنین دره سرسبز و بکری که در فاصله یک کیلومتری از هفت‌حوض قرار دارد، اشاره کرد.

روستای «مغان» از دیگر روستا‌های محبوب غارنوردان و علاقه‌مندان به جهان‌های رازآلود است، زیرا طولانی‌ترین غار استان خراسان بزرگ در این روستا قرار گرفته است. این غار مرموز به چشمه‌ای زیبا ختم می‌شود که خستگی را از تن شما می‌شوید. نکته‌ای که بازدید از این غار را به‌مراتب جذاب‌تر می‌کند این است که آثار تاریخی بسیاری را از آن کشف کرده‌اند آن‌چنان‌که برخی بر این باورند، این غار یکی از عبادتگاه‌های زرتشتیان در دوران پیش از اسلام بوده است.

علاوه بر این روستاها، در این مسیر گردشگری روستا‌های دیگری همچون «اردمه» هم قرار دارند که با آثار تاریخی جذابی مانند قلعه تاریخی اردمه، مقبره پهلوانان، قبرستان گبر‌ها و چشمه زنگورگاه می‌توانند فرصت گردشگری دیگری برای تاریخ‌دوستان باشند.

اگر از طرفداران دوچرخه‌سواری در کوهستان هستید و به هیجان نیاز دارید، پیشنهاد ما مسیر گردشگری روستا‌های اطراف هفت‌حوض است. ورزشی که دیگر در اینجا قدیمی شده، زیرا دوچرخه‌سواری از آغاز دهه ۸۰ در این منطقه رونق گرفته است.

همچنین پیاده‌روی و کوهپیمایی در این منطقه از آن دسته جاذبه‌هایی است که تنها در این منطقه می‌توانید تجربه کنید؛ زیرا وجود ارتفاعات پیرامونی و ساختار طبیعی، از دیرباز مورد توجه و گشت و‌گذار گروه‌های کوهنوردی و صخره‌نوردی مشهدی بوده است. در دسترس بودن منطقه سنگ‌نوردی سنگ‌سیاه را هم باید یکی از عوامل دیگر برای جذب صخره‌نوردان به این منطقه برشمرد.

در پایان باید بگوییم، با توجه به شرایط خاص اکولوژیکی، ساختار زمین‌شناسی، تنوع بی‌نظیر اقلیمی، بکر بودن منطقه، اختلاف ارتفاع و پاکی هوا و نزدیکی آن به شهر مشهد باعث شده تا یک قرارگاه ثابتی برای آرامش و درمان افراد با بیماری‌های روحی و تنفسی باشد. این منطقه به عنوان نخستین اثر طبیعی- ملی اطراف مشهد در تاریخ ششم شهریور ۱۳۹۸ با شماره ۵۹۸ در فهرست میراث طبیعی ملی به ثبت رسیده است.

ورزش، طبیعت‌گردی و تاریخ‌خوانی در یک روز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->